Share this post

Uudella urallasi yrittäjänä tarvitset aina muita ihmisiä, jotta pääsisit eteenpäin ja saavuttaisit itsellesi asettamat tavoitteet. Yritystä ei ole ilman asiakkaita, eikä liikeidea toimi tyhjiössä. Lisäksi yrittäjä kommunikoi myös tilitoimistoon, palvelualustan ylläpitäjään, verottajaan ja moneen muuhun tahoon. Ympyrät ovat pienet, se jolle tänään soitat asiakkaana, voikin huomenna olla sinun asiakkaanasi.  Siksi kannattaa toimia asiallisesti ja huolellisesti joka tilanteessa.

Siksi kommunikointi on yrittäjän taidoista tärkeimpiä. Tässä artikkelissa haluamme antaa näkökulmia ja vinkkejä aloittelevan yrittäjän tai kevytyrittäjän kommunikointiin.

Kommunikoi ajoissa ja täsmällisesti

Kommunikoinnin nopeus on kiihtynyt ja välineitä tulee koko ajan lisää. Asiakkaiden pinna vastausten odottelun suhteen lyhenee jatkuvasti. Sähköpostiin odotetaan vastausta jopa minuuteissa. Tämä on haasteellista yrittäjälle, joka ei työkseen istu koneella, vaan tekee työtään ”kädet savessa”. Älypuhelintakaan ei sovi näprätä jokaisessa työssä, joten kannattaa tauottaa työnsä siten, että voi 3 – 4 kertaa työpäivän aikana tarkistaa viestit ja vastata niihin.

Kun vastaat puhelimeen, tee se reippaasti, hyvässä ryhdissä ja yritä hymyillä samalla. Hymy kuuluu puheestasi. Kuvittele joka kerta, että soittaja on unelma-asiakkaasi ja esittäydy sen mukaisesti. Kiitä asiakasta soitosta. Jos et voi joka hetki vastata puhelimeen, hanki vastaaja ja äänitä siihen reipas, asiallinen viesti, jossa lupaat soittaa takaisin mahdollisimman pian.

Luo uskottavuutta

Pienet asiat kommunikoinnissa vaikuttavat uskottavuuteesi. Kannattaa kiinnittää huomiota omiin nettisivuihin, sähköpostiosoitteeseen ja someprofiileihin.

Paras sähköpostiosoite on etunimi.sukunimi@firmannimi.fi -muotoa. Jos yritystoimintasi on pienimuotoista voit avata sähköpostitilin myös maksuttomalla alustalla, kuten Gmailissa. Valitse alkuosaksi yrityksesi nimi, jos se ei ole saatavissa, niin valitse toimintaasi kuvaava nimi, kuten parasleipuri@gmail.com. Myös etunimi.sukunimi@gmail.com on hyvä. Vältä hassut tai oudot lempinimet ja osoitteet kuten kesäkolli85@gmail.com tai hassunassu@gmail.com.

Sähköposti ja puhelin ovat viestinnän perinteiset peruskanavat, jotka on vielä suhteellisen helppo pitää lapasessa. Tämän päälle useimmilla on nettisivut ja siellä yhteydenottolomake. Tässä kanavassa asiakkaan pinna on jo hyvin lyhyt ja yhteydenottoihin pitäisi vastata lähes reaaliajassa. Facebook tuo mukanaan vielä oman viestipalvelunsa ja mittaa tarkasti, kuinka nopeasti yrittäjä vastaa viesteihin. Tänä päivänä lähes jokainen käyttää myös Whatsapp-palvelua, joten sen käyttöä on myös hyvä harkita.

Tästä seuraavina steppeinä tuotatkin jo videoita omalle Youtube-kanavalle ja Snapchattaat asiakkaille pirteitä viestejä, jotka tietenkin jaat Instagramissa. Nämä kanavat kannattaa rakentaa, jos se aidosti tukee liiketoimintaasi tai on sinusta vain hauskaa, eikä muodostu taakaksi.

Tärkeintä on tehdä päätös, millä viestinnän kanavilla on läsnä ja sitten hoitaa niitä ryhdikkäästi ja aktiivisesti, eikä roiskia viestintää vähän sinne ja tänne ja unohtaa sitten tsekkailla kaikilta kanavilta asiakkaiden mahdolliset yhteydenotot ja reaktiot. Kun viestintäkanavat on valittu, kaikilla kanavilla myös kerrotaan, millä muilla tavoilla yrittäjään voi olla yhteydessä, eli ristiinlinkitetään viestintäkanavat. Facebook-sivuilta löytyy www-osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite, nettisivuilta Facebook-osoite, puhelinnumero ja sähköposti ja sitä rataa.

Asiakas valitsee, miten on yhteydessä

yhteysViestintäkanavan valinta on asiakkaan etuoikeus ja valitulla kanavalla mielellään myös pysytellään. Monet asiakkaat kirjoittavat ällistyttävän pitkiä ja moniosaisia viestejä, sen sijaan, että yksinkertaisesti soittaisivat asiansa muutamassa minuutissa.  Uudet viestintävälineet ovat mahdollistaneet kirjoittamisen ja me ujoina tunnetut suomalaiset usein mielellämme kirjoittelemme pitkät pätkät, kuin puhumme asiamme suoraan toiselle ihmiselle.

Miten kommunikoida asiakkaan kanssa?

Kun vastaat asiakkaalle, kiitä aina ensin yhteydenotosta. Vastaa sen jälkeen ytimekkäästi kysymyksiin tai kerro millä tavalla juuri sinun palvelusi ratkaisee hänen ongelmansa. Sitten tärkein: Pyydä asiakasta varaamaan aika, ostamaan palvelu tai ainakin kysy häneltä, miltä esityksesi tuotteestasi kuulostaa. Näin aktivoit asiakasta, pyydät kauppaa ja pyrit varmistamaan, että asiakas tekee ostopäätöksen. Hio myös kirjoittamistasi, tee valmis palvelusi kuvaus kirjoitettuna versiona, anna jonkun läheisesi tarkistaa, että teksti on oikein kirjoitettu ja tuotteesi hyödyt tulevat selkeästi esille. Voit hyödyntää tätä valmista pohjaa, eikä toistuvia kysymyksiä tarvitse aina vastata eri tavalla.

Kun tapaat asiakkaasi ensi kertaa, ole reipas ja ryhdikäs, kättele ja esittäydy. Kädenpuristuksesi kertoo sinusta paljon, harjoittele sopivan jämäkkää kädenpuristusta, joka antaa sinusta luotettavan kuvan. Ryhti ja sopiva katsekontakti kannattaa myös opetella. Olet yrityksesi käyntikortti ja asiakas tekee muutamassa sekunnissa johtopäätöksen luotettavuudestasi ja osaamisestasi. Käyntikorteista puheenollen: painata fiksut käyntikortit ja jaa niitä mielelläsi ja paljon. Tällä edullisella tavalla mainostat yritystäsi jatkuvasti.

Kun asiakas on vakuuttunut osaamisestasi ja hän on ostanut tuotteesi, voit ensinnäkin onnitella itseäsi, olet ottanut ensimmäiset askeleet oikeaan suuntaan. Kiitä aina asiakasta. Suunnittele etukäteen, miten aiot pyytää palautetta työstäsi. Kipakkakin palaute on tervetullutta, koska silloin saat asiakkaalta arvokasta tietoa siitä, miten voit jatkossa kehittää toimintaasi. Kiittävä palaute on tietysti hunajaa korville, voit myös pyytää luvan hyvän palautteen julkaisemiseen. Jälkikysely on myös hyvä tilaisuus myydä tuotettasi uudelleen, myyminen on aina helpointa niille, jotka ovat ennenkin ostaneet sinulta. Näin luot kanta-asiakkuutta, joka on menestyksen selkäranka.

Jos käytät Kyvykäs.fi nettialustaa asiakashankintaan, niin tarkasta viestisi alustalta säännöllisesti ja vastaa niihin nopeasti.

Aiheeseen liittyvät julkaisut

9.10.2018

Miten työllistän itseni sivutoimisena yrittäjänä?

Houkutteleeko sivutoiminen yrittäjyys, mutta aloittaminen tuntuu vaikealta? Tässä artikkelissa haluamme antaa...

7.3.2018

Palkan maksaminen keikkatöistä laillisesti voi olla...

Tarjoatpa sitten lastenhoitoapua, koiran ulkoilutusta, siivousapua tai lumitöitä, täytyy sinun huolehtia työn...

9.1.2018

Missä vaiheessa oma yritys kannattaa perustaa?

Kun alat harjoittamaan liiketoimintaa, on tarpeellista miettiä milloin oma yritys kannattaa perustaa. Oman yrityksen...

27.3.2018

Mitä opiskelijan pitää tietää keikkatyöstä?

Oletko harkinnut keikkatöitä tai itsesi työllistämistä opintojen ohessa, mutta mietit mitä sinun tulee ottaa...

8.3.2019

Yrittäjän euro – Kuinka paljon yrittäjälle jää...

Moni aloittava yrittäjä kysyy, kuinka paljon yrittäjälle jää käteen jos hän laskuttaa esimerkiksi 100€....

6.8.2018

Työllistä itsesi: 10 helppoa yritysideaa!

Suomessa on paljon tekemätöntä työtä, joihin voit päästä käsiksi samalla työllistäen itsesi. Taidoistasi...

%d bloggers like this: